Jak to celé začalo
První oficiálně registrovaný pokus o vysílání a zachycení rádiového signálu se povedl italskému občanovi jménem Gugliemo Marconi v roce 1895. Spojení to bylo na vzdálenost nevelikou, šlo o řádově stovky metrů. Ale vysílání to už bylo. První pokusy s přenosem signálu proběhlo v České republice až v roce 1908, a to mezi Karlovými Vary a Prahou. První skutečné rozhlasové vysílání na našem území bylo zahájeno 18. května 1923. No a v roce 1924 byl definitivně určen vysílač, který sloužil výhradně k radiotelefonickému provozu.
Zajímavé mezníky v historii českého rozhlasového vysílání
- 2. 8. 1924 – první sportovní přenos (box z Letné)
- 12. 2. 1925 byl první přenos opery (Dvě vdovy)
- 28. 10. 1925 – přes rozhlas přednesl projev prezident T. G. Masaryk
- 17. 8. 1928 – první přímá reportáž za pomoci vysílačky v Evropě (Primátorky)
- 4. 7. 1950 – začíná vysílat Svobodná Evropa
- 1954 – začíná vysílat rozhlas po drátě
- 1958 – na Petříně první VKV vysílač
- 1966 – první stereofonní vysílání
- Do roku 1989 – existují pouze státní rozhlasové stanice, např. Radio Československo, Radio Hvězda, Regina Praha, Radio Vltava
- 1991 – Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání přináší tzv. duální systém – na trhu od té doby působí rádia veřejné služby a rozhlasové stanice privátní
- 1990 – začíná vysílat Evropa 2
- 1993 – začíná vysílat Frekvence 1
- 1999 – začíná vysílat Rádio Impuls
Jak je to dnes
Rádio je masové médium, které poslouchá 5,5 milionu lidí denně a 7,4 milionu lidí týdně. Současný trend: počet posluchačů rádia roste, klesá délka poslechu.
Na návštěvě v Lagardere Active ČR
Mediální skupina Lagardere Active ČR, která patří do nadnárodní Lagardère Group, je jedním z nejvýznamnějších hráčů na českém rozhlasovém trhu. Provozuje 5 českých stanic, jednu slovenskou a také media zastupitelství Regie Radio Music.
Mediální skupina Lagardere Active ČR provozuje skupinu rádií – Evropa 2, Frekvence 1, rádio Bonton, Dance Radio, ZET a slovenskou stanici Europa 2. Od roku 2008 navíc intenzivně rozvíjí své internetové aktivity – hudební portál koule.cz, největší digitální hudební službu v ČR Youradio, dětský web Pigy.cz a zpravodajsko-informační multimediální projekt Zet.
Spoluzakladatelem skupiny Lagardere Active ČR je současný prezident firmy Michel Fleischmann. Skupina má za sebou dlouhou tradici, vznikla v roce 1991, kdy spustila první ze svých rádií Evropu 2.
Na slovíčko s Michelem Fleischmannem, prezidentem skupiny Lagardere Active ČR
Co ovlivňuje cenu rozhlasové reklamy?
Obecně řečeno diverzifikace reklamních investic, která je dána celkovým poměrem poptávky a nabídky na trhu médií. Tuzemský rozhlasový trh trpí nízkou cenou televizní reklamy. To je z evropského pohledu unikátní situace. Naším hlavním konkurentem nejsou jiné rozhlasové stanice, ale televize a internet. Tam jsou peníze, o které se musíme ucházet. Obecně je ve světě podíl rozhlasové reklamy v mediálním mixu vyšší než u nás, a to vnímáme jako příležitost.
Lagardere se hodně angažuje v internetovém prostředí. Vyplácí se to?
Aby ne, když většina našich investic v loňském i letošním roce směřuje do digitálních služeb. O desítky procent se nám zvyšuje návštěvnost, např. web Frekvence 1 zaznamenal oproti předchozím měsícům navýšení na skoro dvojnásobek reálných uživatelů. Sledujeme i vzrůstající podíl mobilních přístupů, až čtyřicet procent návštěvníků přichází na naše weby z mobilů.
Na slovíčko s Petrem Uchytilem, ředitelem strategického marketingu Lagardere Active ČR
Jaký je podle Vás recept na úspěšné rádio – v době internetu a sociálních sítí, v době jaksi post-radiové?
Hlavním receptem je schopnost být stále relevantní pro posluchače. To je možné tím více, čím je větší schopnost našich značek být s posluchačem v kontaktu. Proto se aktivita týmů rozhlasových značek orientuje na multimediální způsob komunikace s posluchačem. Ke klasickému rozhlasovému vysílání nejsou sociální sítě, weby, aplikace či eventy už jen doplňkem, ale plnohodnotným komunikačním kanálem, který působí propojeně a synergicky k ostatním. Je docela běžné, že naše skupina vytváří mediální obsah, který se v rádiu vůbec neobjevuje, protože je ve své formě exkluzivní pro jiný distribuční kanál, na druhou stranu se spíše snažíme obsah propojovat.
Co čeká rádio (jako komunikační fenomén – tedy obecně) v dalším např. desetiletí? Jakou má před sebou budoucnost?
Naší hlavní konkurenční výhodou je audio obsah a této výhody se nehodláme vzdát.
U audia můžete dělat i další činnosti, řídit auto, pracovat, používat internet atp. Tak jako u vizuálního či audiovizuálního obsahu se ale i samotné audio bude stále více soustředit na přizpůsobení obsahu každému posluchači zvlášť. Digitální distribuce, zejména streaming, určitě individualizaci umožňuje. Už letos budeme pilotně spouštět Youradio News, aplikaci, která kromě písniček na míru uživateli bude vysílat i zpravodajství a zábavný obsah, jenž se dynamicky přizpůsobuje chování a charakteristikám posluchače. S rozvojem přenosové rychlosti internetu bude tento způsob distribuce stále častější. Umíme dělat rádio, věřím, že budeme leadery i u digitálního audia.
Na exkurzi v rádiu
V nahrávacím studiu (postprodukce) se točí veškeré mluvené slovo, které posluchač neslyší od moderátora. Tzn. reklamy, proma, jingly, některé předtočené rubriky…
Produkční zázemí – místnost zvukařů. Tady se sestříhá mluvené slovo, jingly, reklamy, které se namluví v nahrávacím studiu. Ve zvukárně se to pomocí systému Pro Tools míchá dohromady, přidává se hudební podkres, efekty a vzniká hotový spot. Ten se poté nahraje do vysílacího systému a moderátor si ho takto připravený pustí ve vysílání.
„Dvojče“ hlavního vysílacího studia. Od studia je odděleno stěnou a skleněnými dveřmi. Když si chce moderátor mluvené zprávy, vstupy, spoty, předtočit v klidu, může si přeběhnout zde, namluvit je a pak předpřipravené pustit „on air“.
A konečně se dostáváme do hlavního vysílacího studia. Pohled na celkovou výbavu pultu. Tady probíhá vysílání „on air“.
V tomto monitoru je nahraný seznam připravených songů pro vysílání. Monitory jsou dotykové, tzn. moderátor na nich jen kliká prstem. Názorně: Ze seznamu songů převede pomocí zmáčknutí LOAD, když chce aby song hrál, zmačkne PLAY.
Druhý monitor, ve kterém jsou nahrané jingly (pouštějí se mezi songy) a podkresy, které moderátor pouští aby nemluvil do ticha. Na vybraný spot zase jen najede prstem po skončení songu, spot se přehraje a poté zase dotykem přejede na první monitor, kde pustí další song.
Mixážní pult – míchá se na něm tak, aby na sebe jednotlivé písně plynule navazovaly. Jsou tam vstupy (říká se jim Šavle nebo také spisovně Potenciometr), pro mikrofon, telefon atd…např. když někdo volá do éteru, stáhne hudba a vytáhne šavle tak, aby byl volající slyšet).
Záložní aparatura. Pokud vypadne systém PC, používá se na pouštění z CD. Nejdůležitější tady jsou dvě přihrádky na CD pod sebou, když jedno skončí, druhé se zapne…
A takhle to vypadá na Evropě 2 v ranní show. U mixážního pultu a hlavního mikrofonu sedí Leoš Mareš, proti němu u mikrofonu číslo 2 Patrik Hezucký. U mikrofonu pro hosta tentokrát sám Mistr…